Je denkt de klant te kennen, maar is dit nog wel zo?

Veel marketing en sales managers die werkzaam zijn in de B2B worstelen met deze vraag. Technisch is er veel meer mogelijk en de wereld vraagt andere oplossingen. Met als gevolg dat de verwachtingen van klanten ook veranderen. Als bedrijf is het een uitdaging om hierop te anticiperen.

Klantdialoog versterken

Graag zou je de dialoog met de klant versterken tijdens een klantenarena. Maar helaas is dit door de Corona-maatregelen niet mogelijk. Je zou ook een klantbehoefte onderzoek uit kunnen laten voeren. Je hebt dan wel een mooi rapport, maar hoe krijg je dan de interne organisatie betrokken? Ook zou je klanten om feedback kunnen vragen. Dan kijk je terug en word je beoordeeld door de klant, terwijl je juist vooruit wilt.

Vraag daarom je klant naar zijn of haar verwachtingen. Verwachtingen gaan namelijk over de toekomst en nodigen uit om advies te geven. Dat klanten dit waarderen zien we in onze dagelijkse praktijk. Verwachtingen geven richting aan je organisatie. De dialoog wordt versterkt wanneer je met de klant in gesprek gaat over de verwachtingen. Wanneer je deze verwachtingen dan ook nog letterlijk en ongefilterd in je organisatie deelt, ontstaat er intern ook een dialoog over het waarmaken van de verwachting. Deze aanpak versterkt de klantloyaliteit en klantgerichtheid. Op deze manier werkt het als een vliegwiel.

Met de Expectations Monitor breng je op gestructureerde wijze de verwachtingen van je klanten in kaart. Je zou het een digitale klantarena kunnen noemen. Expectations helpt je met de analyse en de vertaling van deze verwachtingen naar een concreet actieplan zodat je hele organisatie betrokken is.

Meer informatie kun je lezen op www.expectations.nl

Ga terug